Van+doorwaaiwagen+tot+klimaatkamer+op+wielen
Nieuws

Van doorwaaiwagen tot klimaatkamer op wielen

De firma Van Ravenhorst bouwt al meer dan honderd jaar carrosserieën voor vrachtwagens. Veetransport is haar specialiteit waarbij dierenwelzijn een steeds voornamere plek inneemt. De doorwaaiwagen van weleer is geëvolueerd tot een klimaatkamer op wielen.

In de geschiedenis van het bedrijf uit Barneveld is meteen de evolutie van een eeuw veetransport zichtbaar. Wat begon als efficiënt transport van zo veel mogelijk dieren, is veranderd in een sector waar het dierenwelzijn centraal staat. Vooral de laatste twee decennia is dierenwelzijn het vertrekpunt bij het ontwerp van de opbouw. In 2001 startte Van Ravenhorst met de ontwikkeling van een gesloten opbouw voor geconditioneerd transport. In 2005 werd de eerste volledig gesloten vrachtwagen uitgeleverd. In 2014 volgde de dwarsgeventileerde veewagen die op dit moment het meest wordt toegepast.

Geconditioneerd transport heeft zowel voor- als nadelen. Het grote voordeel is dat de temperatuur altijd op 15 tot 20 graden gehouden kan worden, zowel bij warm weer als bij koud weer. Hiervoor heeft de opbouw voorin een grote klimaatkamer tot zijn beschikking. Nadeel is dat er deze klimaatkamer ten koste gaat van de nodige ruimte. Voor zeer jonge dieren, die nagenoeg geen lichaamswarmte produceren (zoals eendagskuikens), is een volledig gesloten vrachtwagen de norm, schetst eigenaar Dick van Ravenhorst. Jonge kalveren van 40 kg produceren al wel de nodige warmte. Voor hen is een goed geregelde dwarsgeventileerde auto voldoende comfortabel.

De dwarsgeventileerde vrachtwagens zorgen er voor dat de warmte van jonge kalveren zoveel mogelijk binnen blijft. In vrachtwagens met beweegbare laadvloeren beschikt elke laadvloer over zes ventilatoren die de verse lucht aanzuigen en drie ventilatoren die de lucht aan de andere kant afzuigen. De wagen wordt van rechts naar links geventileerd. Bij transport van jonge kalveren ten tijde van koud weer, gaat de ventilatie terug naar een minimumniveau zodat de kalveren zelf de temperatuur in de wagen op ongeveer 15 graden houden. Veelal wordt in dit geval de vrachtwagen voorverwarmd met een mobiele kachel of een op het voertuig aanwezige voorziening.

In deze fotoreportage zijn de laatste ontwikkelingen te zien op het gebeid van carrosseriebouw >>>>>



Agenda

    Er zijn momenteel geen evenementen gepland

Meer agenda

De Stoppersregeling

Alle antwoorden op veel gestelde vragen

Klik hier

Stelling

Loading

Weer

  • Zaterdag
    17° / 7°
    90 %
  • Zondag
    16° / 9°
    20 %
  • Maandag
    17° / 8°
    70 %
Meer weer