%26lsquo%3BElke+kalverhouder+kan+nu+kalfsvlees+verkopen%26rsquo%3B
Nieuws

‘Elke kalverhouder kan nu kalfsvlees verkopen’

Kalverhouders William van Roemburg en Erik van Dronkelaar hebben een concept ontwikkeld waarmee elke kalverhouder aan huis kalfsvlees kan verkopen.

Het borrelde al langer bij de twee kalverhouders uit de Gelderse Vallei: wat kunnen we doen om consumenten in Nederland meer kalfsvlees te laten eten. De coronacrisis bracht hun idee in een stroomversnelling toen verschillende partijen in de sector vleespakketten aan de man brachten. Dat de vleespakketten gretig aftrek vonden, was voor William en Erik het signaal om in te stappen. “Dit momentum willen we niet voorbij laten gaan”, zegt William.

Beiden zijn er van overtuigd dat kalverhouders in Nederland een centrale rol moeten spelen bij de afzet. Zij zijn de beste ambassadeurs en ze zijn daarbij ook nog mooi verspreid over heel Nederland zodat ze lokaal kalfsvlees kunnen verkopen. Patricia van Krieken van Stichting Promotie Kalfsvlees zette het duo op het juiste spoor. Via haar netwerk wist ze een grossier te enthousiasmeren om kalfsvleespakketten klaar te maken, in te vriezen én te bezorgen bij kalverhouders door heel Nederland voor één vaste stopprijs.

Op de website www.vleesvandekalverhouder.nl kunnen kalverhouders zich aanmelden om kalfsvleespakketten in te kopen. Consumenten kunnen hier zien waar kalfsvlees in Nederland te koop is. Om de verkoop te vergemakkelijken (tussen bestelling en leveren van een pakket zit vijf tot tien dagen) kunnen kalverhouders bij Vlees van de Kalverhouder een diepvries kopen waarin de vriespakketten bewaard kunnen worden.

“We gaan er vanuit dat kalverhouders een kleine voorraad aanleggen”, zegt Erik. William vult aan: “Het bevordert de afname als kopers het product direct mee kunnen nemen.” De kalverhouders starten met twee vleespakketten met een vaste samenstelling: een basispakket en een luxe pakket. Er wordt gewerkt met vaste prijzen voor de verkopende kalverhouder, vaste prijzen voor de consument en een vaste stopprijs voor levering van de pakketten bij de kalverhouder.

Door een kleine voorraad aan te leggen kunnen kalverhouders de kosten van de levering terugverdienen met de marge op de verkoop en houden ze er zelf een zakcentje aan over. Via de eigen contacten in Facebook en Instagram kunnen kalverhouders promotie maken voor kalfsvlees en zo het product aan de man brengen. De pakketten kunnen ook voor eigen consumptie aangeschaft worden of als relatiegeschenk/cadeau weggegeven worden, geven de initiatiefnemers aan.

Ideeën hebben beide kalverhouders nog in overvloed. Ze willen promotiemateriaal maken, het assortiment uitbreiden, misschien wel naar gebruiksmomenten zoals bijvoorbeeld een speciale doos voor Kerstmis of Pasen. “We gaan eerst op de huidige manier aan de slag”, zegt Erik. “Eind september hebben we een eerste bijeenkomst gehouden met vijftien kalverhouders. De eerste die mee willen helpen aan de verkoop zijn al binnen.”

Kalverhouders die geïnteresseerd zijn, kunnen zich aanmelden via www.vleesvandekalverhouder.nl.

Agenda

    Er zijn momenteel geen evenementen gepland

Meer agenda

De Stoppersregeling

Alle antwoorden op veel gestelde vragen

Klik hier

Stelling

Loading

Weer

  • Zondag
    16° / 9°
    20 %
  • Maandag
    17° / 8°
    70 %
  • Dinsdag
    17° / 9°
    65 %
Meer weer